Friday, November 7, 2008

Yoshimura

Beberapa hari yang lalu, aku terfikir nak cari info-info pasal upgrade motor. Siapa yang tak nak kalau kenderaan kita boleh jadi lebih baik dari keadaan asal. Lebih jimat minyak, lebih stabil, boleh laju dari keadaan asal tanpa merosakkan enjin dan ketahanan enjin.

Aku pun teringat la masa aku pergi kat MotoGP aritu, paip Yoshimura siap dengan manifold stainless steel. Memang la menarik tapi performance aku tak tau setakat mane. Kalau lebih baik dari asal rasanya mesti ramai yang sanggup nak laburkan duit.

Elektronik box pun mungkin jadi isu sebab standart CDI memang ada cut-off. Kalau berminat nak lebih laju lagi dari biasa kena la tukar CDI box ni. Baru la firing lebih baik. Spark plug guna la yang iridium. Carburator pulak kena tukar main jet dan pilot jet. Valve kena tukar jugak yang racing termasuk la jugak spring valve. Macam bayak je benda yang nak kena buatkan. Ape kata kalau ada rezeki lebih aku tukar je paip Yoshimura full system. Akhir tahun ni baru masuk Malaysia.

4 comments:

Encik Shino said...

bro, aku nak tanya..
Yamaha Lagenda Zx110 baru
dengan LC 135R mne yg bagus..
:)kalau ko buat isu pasal motor cub ni ok gak..

p/s: aku plan nak angkat satu,
nk wt jalan2, g keje..

NieZearm said...

bagi aku LC135 la. dari segi cc, dr segi teknologi pun LC lagi baik. Kalau ko nk tau besar mane komuniti LC ni, ko layan la web ni...
http://www.yamahat135.com/forum/portal.php

Yaya said...

zam ..citer kita pasai sport rim 17 pun tak abes lagi ders..server kong le plakkk

NieZearm said...

patut la tetiba je dc.. :p