Sunday, June 1, 2008

Time VS Money


Sori sbb lama sangat x update blog ni. Mood blues melanda. Nk update blog pun xde semangat. Sejak arwah mak aku hilang dr pandangan, ni la baru aku rasa bole nak publish. Ade aku buat diary sebelum hari2 arwah ni tapi x sanggup nk post. Aku bole rasa malas nk gi keja. Sayu gila rasa tapi mcm ape yang aku buat x rancang and tak dihitung dengan akal. Ok la back tu reality. Tak bole nak cita banyak2, nnt berderai plak aku kat sini. Huh...!

Kat opis aku plak ade badigol2 yang x faham erti "kehilangan mak" ni. Tak sensitif langsung. Diorg bole tanya lagi kenapa aku x dtg opis? Kenapa x bagi tau.. Eh! Ape punya spisis la. Ingat bila dh meninggal tu terus tanam je ke. Aku bukan jenis yang biar je mak ayah tu kt kg. Sekali sekala je g tgk. Janji cukup makan. Oh tidak.. Ade plak yang cakap kt aku, "saya faham kehilangan mak ni macam mana.." Eh! Jangan cakap ikut sedap gigi la..

Tak ade org yg bole faham. Tahu tu aku bole la percaya. Same ke setiap mak tu layan anak? Sama ke jumlah kasih sayang yang di beri? Sama ke jumlah masa yang kita habiskan dengan mak kita? Sama ke emosi setiap anak dan mak tu? Bole ke ukur and kira benda2 yang macam ni?

Mane ade mak ayah yang x suka bila anak2 bagi duit kt diorang. Walaupun sepuluh ringgit. Keberkatan dari doa mak ayah tu penting. Jangan la kira berapa gaji or pencen diorang. Jangan kira berapa anak2 lain dh bagi. Berapa yang kita sanggup bg dgn ikhlas tu yang penting. Korang bukan bole miskin pun klau bg sket kt mak ayah ni. Tak bole nak kaya pun klau duit tu korang simpan sendiri. Klau bole tu bg la kat tangan mak ayah tu sendiri. Tengok ekspresi muka diorang bila dapat duit tu. Terasa berbaloi kerja kita tu. Tapi klau dh terpaksa guna khidmat bank tu nak buat cemana. CCTV kt ATM tu je la yang dapat rakam air muka keseronokan diorang ni. Tak pun orang yang jaga kaunter kat bank tu yg dpt tgk. Huh! untung diorang.

Masa ni sesuatu yang x bole nak dinilai tapi bernilai. Ade yang tak cukup masa, tapi ade gak yang buang masa. So value masa ni pada setiap orang tu tak sama. Mungkin ade anak yang bg duit kat mak ayah diorang banyak, tapi xde masa untuk diorang. Agak2 korang la yang mane diorang lagi suka.

Dah puas ke dengar suara, berborak, cium tangan, tengok muka diorang ni? :-)

No comments: